Monday, January 3, 2022

Najgori zanat

Među Srbima i šire na Balkanu veliku štetu pravi pubertetlijska reakcija na zapadnu patronizaciju. Zapad nama objašnjava kako treba da se ponašamo kao zrela zajednica, pritom ne praveći razliku između stvarnih osobina zrelog ponašanja i specifičnih karakteristika svoje kulture. Umesto razvijanja sopstvene kulture, svojih funkcionalnih institucija, svoje države, zapad nam nameće svoj model. 

Mi na to reagujemo konstruišući imaginarni identitet Balkana kao potpunu suprotnost svemu što se od nas traži, i takav identitet radikalnim normativizmom namećemo čitavoj zajednici. Onaj ko se ne povinuje postaje izdajnik, snob, wannabe zapadnjak, drugosrbijanac. Zdravu reakciju odbijanja da nas drugi formira mi tako realizujemo detinjastim srljanjem u potpunu kontru, čime nas i dalje drugi formira - samo u negativu. 


Oni su hladni, udaljeni i vezuje ih solidarnost, mi smo topli i bliski i vezuje nas lični odnos (osim kad nas košta vremena, truda ili novca).

Oni su isfolirano pristojni, a mi smo iskreno nemoralni.

Oni su mučnina uređenosti, mi smo razigranost čistog haosa.

Oni su isplanirani i promišljeni, misle dugoročno, mi smo čista spontanost, mislimo samo šta nam je sada lepše i lakše.

Kod njih cveta hiljadu cvetova, kod nas se zna šta je ispravno i kako treba.

Oni su brižni muškarci, mi smo muške svinje. One su samostalne ravnopravne žene, mi smo žene-majke-carice-nogoperačice.

Oni jure pravdu, jednakost, inkluziju, nama su manjine i slabi statistička greška.

Oni imaju demokratiju prikriveno ranjivu na kapital, mi imamo otvorenu oligarhiju.

Oni preuzimaju odgovornost za sebe, mi je prepuštamo državi.

Oni preuzimaju široku odgovornost prema društvenom i prirodnom okruženju, mi samo tada kad i tamo gde je prinuda. 

Oni samo misle o interesu, mi najviše uživamo kad boli.

Mi tako više ne tražimo najbolju verziju sebe nego najgoru verziju drugog. Više se ne razvijamo da bolje odgovorimo na okolnosti, sada ciljano regradiramo. I dok bi prihvatanje nametnutog identiteta bilo nesumnjivo loše rešenje, jurenje njegove suprotnosti je daleko gore i štetnije. Jer dosledna suprotnost jedne kulture dolazi nadomak divljaštva.

No comments:

Post a Comment